D +13 – Äntligen över gränsen!

Dagen började med en liten sovmorgon. 30 minuter! Det blåste lite lätt och solen värmde ena sidan av tältet, så vi hade nästan ingen dagg eller kondens att ta hand om. Men på något märkligt sätt kom vi ändå inte iväg innan klockan 9. Det gjorde inte så mycket, för vi kom fram till vårt mål i god tid.

Byggnad i Dunkerque

Något av det drygaste idag var att ta sig igenom Calais. Korsning på korsning. Ena stunden är det cykelbana, plötsligt är det cykelfil, som är borta när när man blinkar. Efter några korsningar så inser man att det är cykelväg på andra sidan gatan, men att den precis tar slut. Standarden på asfalten ska vi inte prata om!

Plötsligt slutar cykelbanan igen – på en 2+1 väg. Med 90 på hastighetsskylten. Jag tror aldrig att jag kämpat så i motvinden i flera kilometer bara för att komma av en väg!

Annan byggnad i Dunkerque

Vi trampade och trampade och plötsligt var vi där! Belgien! Gränsen går mitt i en gata, och man märker det bara på att vägarna blir mycket bättre, allt blir på annat språk, och folk sopsorterar.

Bye bye France. Hello Belgium!

Orten De Panne ligger precis efter gränsen. Vi trodde det skulle vara mer av en by, men jäklar vad de bygger stora hus! En god hamburgare skämde jag bort mig med, och nu är det sovsäcken. Imorgon verkar det bli tredje campingnatten på rad, sen verkar vi ha fått en värd i Middelburg, Nederländerna. 🙂

Glad midsommar!

Lämna en kommentar